VI Międzyszkolny Konkurs Matematyczny dla uczniów klas piątych szkół podstawowych dzielnicy Jeżyce.

Regulamin

Cele konkursu:
? upowszechnienie wiedzy matematycznej,
? rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów,
? motywowanie uczniów uzdolnionych matematycznie do rozszerzania swoich umiejętności,
? umożliwienie uczniom przeżycia sukcesu,
? wzmocnienie u uczniów poczucia własnej wartości,
? stworzenie okazji do uzyskania informacji o matematycznych osiągnięciach uczniów w skali dzielnicy,
? promowanie szkoły w środowisku.

Zasady konkursu:
? Eliminacje szkolne przeprowadza szkolna komisja konkursowa zgodnie ze szkolnym regulaminem.
? Do etapu rejonowego komisja kwalifikuje trzech uczniów, którzy osiągną najlepsze wyniki w eliminacjach szkolnych.
? Zgłoszenie do konkursu należy przesłać pocztą elektroniczną na adres mailowy organizatora konkursu (anna_szymczak@op.pl lub aniaizydorczyk1815@gmail.com) do dnia 19 listopada 2018 r. na karcie zgłoszenia do Szkoły Podstawowej nr 89 w Poznaniu.
? Etap rejonowy odbędzie się w SP89 4 grudnia 2018 r. o godz. 14.00.
? Uczniowie przynoszą ze sobą przybory do pisania, rysowania i kreślenia, legitymację szkolną oraz zgodę na przetwarzanie danych.
? W etapie rejonowym uczniowie będą rozwiązywać test z zestawem zadań zamkniętych w ciągu 60 minut.
? Do finału zakwalifikują się uczniowie, którzy uzyskają w teście przynajmniej 90% ogólnej liczby punktów. Otrzymają oni tym samym tytuł finalisty konkursu.
? W finale uczestnicy będą rozwiązywać zestaw zadań otwartych w czasie 60 minut.
? Suma punktów uzyskanych w etapie rejonowym i finale łącznie zdecyduje o zajęciu miejsca w konkursie.
? Tytuł laureata konkursu matematycznego dla uczniów klas piątych szkół podstawowych dzielnicy Jeżyce zdobędą ci uczestnicy, którzy uzyskają przynajmniej 95% punktów etapu rejonowego i finału łącznie.
? Wyniki konkursu ogłoszone zostaną na stronie internetowej szkoły organizującej konkurs (www.sp89poznan.edu.pl) w terminie 10 dni po jego zakończeniu.

Zakres tematyczny konkursu:

1. Działania na liczbach naturalnych.
? Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań oraz praw działań.
? Rozkładanie liczb na czynniki pierwsze z uwzględnieniem cech podzielności.
? Podawanie przykładów liczb spełniających warunki określone za pomocą cech podzielności.
? Rzymski sposób zapisywania liczb.
? Wykrywanie błędów w obliczeniach.
? Szacowanie wyniku działań.
? Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem działań pisemnych.

2. Ułamki zwykłe.
? Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.
? Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem:
– obliczania ułamka danej liczby,
– obliczanie liczby na podstawie jej ułamka,
– obliczanie, jakim ułamkiem danej liczby jest druga liczba.
? Działania łączne na ułamkach zwykłych.

3. Ułamki dziesiętne.
? Działania łączne na ułamkach dziesiętnych.
? Działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
? Rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych z zastosowaniem ułamków zwykłych i dziesiętnych.

4. Podstawowe figury geometryczne.
? Własności trójkątów i czworokątów oraz ich klasyfikacja.
? Obliczanie obwodów trójkątów, czworokątów i innych wielokątów na podstawie ich własności oraz zależności między bokami.
? Obliczanie miary kątów wewnętrznych trójkątów i czworokątów.
? Obliczanie wymiarów figur płaskich oraz siatek sześcianu i prostopadłościanu w skali powiększającej i pomniejszającej.
? Obliczanie pól powierzchni kwadratów i prostokątów oraz pól powierzchni siatek sześcianu i prostopadłościanu.
? Kreślenie okręgów i kół, rozpoznawanie elementów okręgu i koła oraz zależności między nimi.
? Określanie własności figur powstałych przez lustrzane odbicie.

5. Obliczenia praktyczne:
? Wykonuje obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.
? Wykonuje obliczenia kalendarzowe na dniach. tygodniach, miesiącach i latach.
? Zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości i masy.

Regulamin
Karta zgłoszenia
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Oświadczenie dotyczące ochrony danych osobowych
Przykładowe zadania otwarte-grudzień_2013
Przykładowe zadania zamknięte-grudzień_2013
Przykładowe zadania otwarte-grudzień_2014
Przykładowe zadania zamknięte-grudzień_2014
Przykładowe zadania otwarte-grudzień_2015
Przykładowe zadania zamknięte-grudzień_2015
Przykładowe zadania otwarte-grudzień_2016
Przykładowe zadania zamknięte-grudzień_2016
Przykładowe zadania otwarte-grudzień_2017
Przykładowe zadania zamknięte-grudzień_2017