Niemiecki na tak

Porozumiewanie się w językach obcych uznane zostało przez Parlament Europejski za jedną z kompetencji kluczowych. Rozpoczynanie procesu nauczania od najmłodszych lat jest wyznacznikiem jego skuteczności. Język angielski stanowi obecnie standard w porozumiewaniu się, a znajomość dodatkowego języka staje się niezbędna, zwłaszcza mając na względzie późniejsze przygotowanie do pozostania atrakcyjnym na rynku pracy.
Obecnie dla dzieci klas 1-3 prowadzona jest nauka języka angielskiego/ Program stanowi również odpowiedź na zapytania rodziców, zainteresowanych rozwojem swoich dzieci i dbających o ich przyszłość.
Przeprowadzenie programu w formie atrakcyjnej dla uczniów umożliwi wzbudzenie w nich chęci dalszej nauki języka naszych zachodnich sąsiadów.

Cel ogólny:
Nabycie przez 15 uczniów klas 1-3 Szkoły Podstawowej nr 89 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w zakresie podstawowym w ośmiu aspektach praktycznych.

Cele szczegółowe:
1) Nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności wymowy i pisowni języka niemieckiego
2) Poznanie przez uczniów podstawowych form powitania/ pożegnania
3) Nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności przedstawienia się i użycia form grzecznościowych
4) Nabycie przez uczniów umiejętności praktycznego zastosowania liczebników
5) Nabycie przez uczniów umiejętności określania dat i godzin
6) Nabycie przez uczniów umiejętności poruszania się środkami komunikacji
7) Nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności zamawiania posiłków
8) Poznanie przez uczniów podstawowych zwrotów określających orientację przestrzenną

Tematyka zajęć:
1. Sprechen und schreiben
Uświadomienie konieczności i celu nauki języka obcego, poznanie krajów niemieckojęzycznych, wskazywanie ich na mapie, poznanie niemieckiego alfabetu, ćwiczenia fonetyczne, zabawa imionami – przekształcanie fonetyczne, imion, nazwisk, poszczególnych słów.

2. Guten Tag…
Zapoznanie z podziałem powitań / pożegnań przyporządkowanym poszczególnym porom dnia, zasadą pisania rzeczowników z dużej litery.

3. Danke, Bitte…
Poznanie większości podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku niemieckim oraz krótkich zdań z zastosowaniem poznanych słów, odgrywanie scenek dialogowych, nauka adekwatnego reagowania.

4. Eins, Zwei, Drei
Poznanie i praktyczne wykorzystanie liczebników, “zabawy z cyframi”, zabawy ruchowe z przeliczaniem, rymowanki, wyliczanki.

5. Wie spät ist es?
Nauka nazw miesięcy oraz godzin z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych (zegar/kalendarz), praca w grupach – tworzenie kalendarza z wykorzystaniem różnych pomocy plastycznych.

6. Mit Bus und Zug
Wspólne wykonanie pomocy dydaktycznych, wykonanie biletów, Okienka “kasy”, “budowanie” autobusu/pociągu, podział ról, przebrania, odgrywanie scenek.

7. Im Restaurant
Odgrywanie scenek, wcielanie się w role, aranżacja małej restauracji, tworzenie karty dań z samodzielnie przygotowanych wcześniej materiałów.

8.Wo, Wohin?
Poznanie zwrotów określających orientację przestrzenną: prawo, lewo, prosto, przed, nad, pod…, ćwiczenia z chowaniem, naprowadzaniem, szukaniem przedmiotów, określanie kierunków, zabawy “w terenie”.