Był sobie człowiek

Cele ogólne programu:
– przybliżenie uczniom człowieka i jego dokonań w kontekście cywilizacyjnym i kulturowym na przestrzeni epok, od prehistorii do dnia dzisiejszego,
– historyczna podróż w czasie po wybranych wielkich cywilizacjach i epokach,
– kształcenie zarówno samodzielności ucznia jak i jego umiejętności współpracy w grupie, podczas zdobywania wiedzy i materiałów potrzebnych do realizacji programu,
– przygotowanie i prezentacja wystawy ukazującej człowieka i jego dokonania na przestrzeni epok,
– przygotowanie wystawy prac plastycznych i rekwizytów, inspirowanych życiem ludzi z różnych epok historycznych.

Cele szczegółowe:
– rozbudzenie w uczniach zainteresowania historią ludzkości, sposobem życia człowieka, jego otoczeniem, wierzeniami, zwyczajami, wynalazkami, sposobem życia, myślenia i działania,
– zachęcenie do owocnych i twórczych poszukiwań wiedzy na powyższy temat zarówno samodzielnie jak i grupowo,
– kształcenie umiejętności zdobywania, porządkowania i przetwarzania informacji (także z wykorzystaniem Internetu i multimediów),
– kształcenie umiejętności prowadzenia twórczej dyskusji, ciekawej wymiany poglądów i spostrzeżeń,
– umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy w praktyce,
– poszerzenie światopoglądu ucznia, poprzez wielowarstwowe i wielokulturowe spojrzenie na byt człowieka,
– kształtowanie tolerancji i szacunku wobec różnic kulturowych, światopoglądowych, etnicznych, religijnych i innych wśród ludzi na całym świecie.

Treści nauczania:
– Zajęcia w pracowni komputerowej/multimedialnej oraz bibliotece szkolnej: poszukiwania w Internecie oraz w książkach wskazanych przez nauczyciela zagadnień związanych z życiem człowieka w określonym miejscu w historii. Będą to zarówno informacje, jak i grafika, czyli zdjęcia miejsc, wizerunki postaci, ilustracje związane z tematem itp.,
– Porządkowanie zdobytych informacji w grupach, wybieranie najciekawszych i najważniejszych faktów i postaci z danego okresu historycznego. Twórcza dyskusja i refleksje na temat życia człowieka w omawianych okresach historii. Wybieranie najciekawszej oprawy graficznej do zagadnień, znalezionej w Internecie oraz książkach (wymienione w punkcie powyższym). Drukowanie, kserowanie i przetwarzanie zdobytych materiałów,
– Podczas wykonywania powyższych zadań, korzystać będziemy zarówno z komputerów jak i rzutnika multimedialnego,
– Wykonanie ciekawych prac plastycznych, w różnych technikach, inspirowanych życiem człowieka na przestrzeni dziejów. Gromadzenie rekwizytów dostępnych uczniom, związanych z tematem,
– Przygotowanie ekspozycji – wystawy, która poprzez nasze zdobyte i przygotowane materiały, w interesujący i niestandardowy sposób przybliży społeczności szkolnej życie i działalność człowieka na przestrzeni dziejów.